|
Poradnik początkującego kibica JAK PRZEBIEGA RAJD Rajd samochodowy jest to wyścig człowieka z czasem wykonywany przy użyciu samochodu rajdowego oraz pomocy "umysłowego" czyli pilota. Zawodnik może się dowiedzieć czy wygrał czy przegrał niejednokrotnie po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów. To główne założenie samotna walka z czasem jest ujęta w określone ramy regulaminowe, które wymuszają na zawodniku jazdę na pewnych częściach trasy rajdu w maksymalnie najkrótszym czasie - odcinki specjalne (OS), a na innych w ściśle określonym przez organizatora djazdówki. Trasa rajdu jest podzielona na etapy, każdy Etap to osobny dzień Rajdu, a Etap na Sekcje, czyli grupy odcinków specjalnych przejeżdżanych 2 lub 3 krotnie. Każdy odcinek specjalny jest poprzedzony punktem kontroli czasu (PKC), które utrzymują regularność jazdy poszczególnych zawodników w sposób wyznaczony przez organizatora. Wszelkie odchylenia czasowe w stosunku do czasu określonego przez organizatora są karane dodatkowymi sekundami. KTO WYGRYWA ? Zwycięzcą Rajdu zostaje zawodnik, który po dodaniu wszystkich czasów w jakich przejechał odcinki specjalne oraz innych sekund karnych uzyskał najmniejszy wynik sumaryczny. Aby zawodnicy startujący na różnych pod względem osiągów technicznych samochodach mogli ze sobą konkurować samochody zostają podzielone w trakcie Badania technicznego najpierw na grupy N i A zależnie od stopnia udoskonaleń sportowych, a następnie w każdej Grupie na Klasy według pojemności skokowej silników. Klasyfikacja w Rajdzie jest prowadzona w Klasyfikacji Generalnej, czyli od najmniejszego do największego czasu oraz w poszczególnych klasach i grupach. BEZPIECZEŃSTWO PRZEDE WSZYSTKIM Pamiętaj - przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w czasie trwania Rajdu może uratować Twoje życie lub uchronić Cię przed kalectwem.
|
||||